Przeładowana podstawa programowa jawi się jako świetny pretekst, żeby część materiału zadać uczniom do „przerobienia” jako zadanie domowe. Teoretycznie zwiększamy wówczas szansę aby  „wyrobić się z materiałem”. Czyż to nie kusząca wizja? W końcu mawia się, że polski nauczyciel, jak lotnik, poleci i na drzwiach do stodoły. Wrodzonym sprytem da sobie radę nawet wówczas, gdy twórcy podstawy programowej, tworzonej w jeden miesiąc, cofnęli nasz edukacyjny świat o 30 lat, także w kwestii zadawania zadań domowych.

Od ponad roku media społecznościowe pełne są listów zrozpaczonych rodziców uczniów, m.in. ostatnich klas szkoły podstawowej. To te rodziny najmocniej odczuwają gwałtowną zmianę wynikającą z reformy. Upraszając, zostali zmuszeni do realizacji 3 lat nauki w gimnazjum w 2 lata. Problem prac domowych nie jest może nowy, ale obecna sytuacja go uwypukliła. Pracę uczniów można porównać do pracy na dwa etaty. Nierzadko przychodzą do domu po ośmiu godzinach spędzonych w szkole, a tu czekają ich kolejne godziny poświęcone na zadania domowe lub przygotowania do kolejnej kartkówki lub sprawdzianu. Na ten stan rzeczy wielokrotnie zwracał uwagę Rzecznik Praw Dziecka, Pan Marek Michalak w pismach wysyłanych do Ministerstwa Edukacji Narodowej. W alarmujący dzwon uderzała też skupiająca ponad 18 tysięcy członków społeczność strony facebookowej „NIE dla chaosu w szkole”.

Problem w tym, że apele kierowane do władz oświatowych nie przynoszą zmian na satyfakcjonująco wysokim poziomie. Jednostkowe działania oddolne wydają się być kroplą w morzu potrzeb.

Twórcy EduGadek, Jacek Staniszewski z Warszawy i Marcin Zaród z Tarnowa, uznali, że jedynym sposobem na realną zmianę jest wzmocnienie oddolnych działań nauczycieli. To oni sami powinni wziąć sprawę w swoje ręce ponieważ dla ucznia, są systemem edukacji. Gdyby tak stworzyć miejsce wymiany myśli, dyskusji i wzajemnego wsparcia wszystkich zainteresowanych grup –  grona pedagogicznego, dyrekcji, a także rodziców i samych uczniów? Gdyby tak móc skupić się na empatycznym spojrzeniu na uczniów, spojrzeć szerzej poza własny przedmiot nauczania?
Akcja została zainicjowana w 26. odcinku podcastu EduGadki, którego bohaterką była Joanna Urbańska, Nauczyciekal Roku 2016 [całość odcinka TUTAJ].
14. października powstała strona facebookowa, która w kilka dni zdążyła zgromadzić kilkuset nauczycieli i rodziców. 

Tekst pojawił się w pierwotnej wersji jako wpis na stronie SuperBelfrzy.edu.pl

Leave a Comment